1395/10/8 چهارشنبه

جایزه جهانی گوهرشاد

اولین مراسم جایزه جهانی گوهرشاد در روز چهارشنبه دهم شهریور ماه سال 1395 در سالن قدس حرم مطهر امام هشتم علیه السلام برگزار گردید.
اولین مراسم جایزه جهانی گوهرشاد در روز چهارشنبه دهم شهریور ماه سال 1395 در سالن قدس حرم مطهر امام هشتم علیه السلام برگزار گردید.
در این مراسم که با حضور افزون بر 1200 نفر از نیکوکاران، فعالان حوزه نیکوکاری و بانوان، فرهیختگان، استادان حوزه و دانشگاه، کارشناسان و طلاب و دانشجویان تشکیل گردیده بود، نماینده معزز ولی فقیه و امام جمعه مشهد مقدس، تولیت محترم آستان قدس رضوی، استاندار محترم خراسان رضوی و شماری از مسئولان و مدیران و مجریان برنامه های ترویج و توسعه فرهنگ نیکوکاری و امور بانوان نیز شرکت داشتند.
متن کامل سخنرانی:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله و الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله آل الله ، لاسیما علی بقیه الله روحی و ارواح العالمین لمقدمه الفداء؛ و بعد فقال الله تبارک و تعالی فی محکم کتابه الکریم: «ان المسلمین و المسلمات و المومنین و المومنات و القاتنین و القانتات والصادقین و الصادقات و الصابرین و الصابرات و الخاشعین و الخاشعات و المتصدقین و المتصدقات و الصائمین و الصائمات و الحافظین فروجهم و الحافظات و  الذاکرین الله کثیرا و الذاکرات  اعد الله لهم  مغفره و اجرا عظیما».
با عرض تقدیر و تشکر از این اقدام ارزشمند فرهنگی که به وسیله تولیت عظمای آستان قدس رضوی ، عالم جلیل القدر، حضرت آیت الله رئیسی صورت گرفت، بسیار قدم پرفراز و گام مبتکرانه‌ی ارزشمندی است.
سال ها و قرن ها پرچم خیرات و برکات یک بانوی مومنه و متدینه ای در جوار عتبه مقدسه امام هشتم علیه السلام در اهتزاز بود، اما آن خاصیت ارزش مداری که شخصیت و موقعیت زن را در تاریخ اسلام این نماد مورد توجه قرار می داد مورد تامل قرار نگرفت و به عنوان یک دلیل محکم و اعلام کننده مستند در ارزش مداری خیرات و برکات و نقش آفرینی یک زن مسلمان و مومنه در جامعه ما مورد توضیح و نشر قرار نگرفت.
این اقدام، صرف نظر از قدرانی برکات ارزشمند نیت خالص در اقدام یک صدقه جاریه در کنار مرقد مطهر امام هشتم، یک حرکت عظیم و قابل توجه فرهنگی در نشان دادن موقعیت زن در فرهنگ سازنده اسلام است.
بنده به نوبه خودم از این حرکت عظیم و عزیز فرهنگی و علمی تقدیر،تشکر می کنم از مجموع بزرگوارانی که دست اندرکار این برنامه هستند؛ آنچه از نظر بنده موضوعیت دارد به عنوان یک لطافت امر، اجرای این برنامه در ماه ذی العقده الحرام، ماه متعلق به ساحت ولایت مدار امام هشتم(علیه السلام) است.
از همین جا تقاضا  دارم از دبیر این برنامه که  اگر قرار است برنامه جایزه جهانی گوهرشاد خانم همه ساله اجرا شود به جای تعیین یک تاریخ شمسی، تاریخ قمری در ماه ذی القعده برای آن معین بشود؛ چرا که ماه ذی القعده خصوصیت اش با امام رضا(علیه السلام) این است که این ماه متعلق به امام هشتم(علیه السلام)  است؛ اول ماه ولادت خواهر کریمه اش حضرت معصومه(س)، 11 ماه میلاد مسعود امام هشتم(علیه السلام)  و 23 ذی القعده روز زیارتی امام رضا علیه السلام، و 25 ذی القعده روز دحو الارض که در آن زیارت امام هشتم تاکید بسیاری شده و آخر ماه شهادت میوه دل شان امام جواد(علیه السلام) است؛ این برنامه هم به عنوان یکی از این مراسم ها که به نام نامی امام هشتم قرار داده شود و تاریخ قمری از این جهت شاید امتیازش بیش از تاریخ شمسی برای این برنامه باشد.
آنچه ما در تبیین شخصیت یک بانوی نیکوکار و فرهنگ دوست آن هم در هاله و شعاع عشق و ولایت و محبت اهل بیت علیه السلام مشاهده می کنیم، شناخت تساوی حقوق مرد و زن در مکتب و فرهنگ اسلام است؛ نکته ای که در گذشته خیلی مطرح می شد به عنوان تساوی حقوق زن و مرد، این نکته شاید به عنوان یک  دستاویز در اختیار مخالفان فرهنگ دین و فرهنگ اسلام قرار گرفته بود که معتقد بودند اسلام بین زن و مرد از نظر حقوق قائل به تساوی نیست و این را به عنوان یک مسیر و ابزاری برای حمله فرهنگی به مبانی دینی و ارزش‌های مقدس دین قرار می دادند.
تساوی در حقوق انسانی و تساوی در ارزش گذاری بین زن و مرد مبتکرش در جامعه بشریت، اسلام مقدس بوده است؛ بین فمنیست و اسلام در مسئله تساوی حقوق زن و مرد این تفاوت است که در اندیشه فاسد فمنیست مسئله تساوی حقوق زن و مرد در ارتباط با انکار یک واقعیت عظیم و اصیل تکوینی است که زن و مرد را در کنار هم در یک ساختار طبیعی قرار می دهد در حالی که در جهت ساختار طبییعی این ها دو جنس است و بین آن ها تفاوت است.
در اساس خلقت و آفرینش ذات مقدس پروردگار یک قائده تکوینی وجود دارد که به صورت یک ناموس طبیعی و تطبیق قانون خلقت با محیط زندگی؛ براین اساس، این دو موجود دو ساختار متفاوت با یکدیگر هستند، از نظر جهت ساختاری و طبیعی دیدن متساوی بین آن ها انکار یک واقعیت قطعی و اصیل تکوینی و ناموس ساختار طبیعی است.
در حقوق انسانی و در عرصه ارزش مداری زن و مرد آنچه که مورد توجه است این است که هر دو  از یک حق مساوی برخوردارند. به مقتضای تطبیق قانون خلقت با محیط زندگی زن و مرد برای نقش آفرینی در جریان خلقت و در جریان طبیعت برای دو نقش به وجود آمده اند که بر حسب مسئولیتی که در نقش افرینی طبیعی دارند ابزار و اسباب این نقش افرینی در آن ها قرار دارد.
به همان میزانی که در حوزه زندگی خانوادگی نقش زن و مرد دو نقش متفاوت ولی در عین حال مکمل یکدیگر است در موقعیت های اجتماعی و فعالیت ها و خدمات اجتماعی هم در دیدگاه اسلام همین است؛ یعنی  بر حسب آن، استعداد باطنی و تفاوت ذخائر ذاتی که بین زن و مرد وجود دارد نوع نقش آفرینی زنان و مردان در عرصه های اجتماعی و سیاسی متفاوت است ، اما این تفاوت به معنای عدم تساوی حقوق زن و مرد نیست.
دو نقش آفرینی در عرصه های سیاسی و اجتماعی وجود دارد؛ نقش افرینی زنان، قالبا در یک موقعیت هایی است که  ایفا این نقش از مردان ساخته نیست و جایی می‌تواند فعالیت اجتماعی و سیاسی زنان کاربرد داشته باشد که در آن عرصه اقدام مردانه اثرگذار نخواهد بود .
به طور مثال، شما می بیند وجود مقدس امیرالمومنین مردی که مرد مردان جهان است ، وقتی در یک اختلاف سیاسی داخلی، تهاجم به خانه امیرالمومنین علیه السلام صورت می گیرد یک زن وارد این عرصه انقلابی می شود؛ به عبارت دیگر، مولا داخل خانه نشسته اما وجود مقدس صدیقه اطهر(علیه السلام) به پشت در می آید و در مواجه با مخالفین تا آن جایی مقاومت می کند که حدود انسانی اش مورد هتک واقع می شود با اینکه مرد مردان امیرالمومنین در میان خانه وجود دارد اما  به خاطر اینکه عرصه در سیاست عرصه نقش افرینی زن است امیرالمومنین(علیه السلام) به ماجرا ورود پیدا نمی کنند.
وجود مقدس حضرت سجاد(علیه السلام) حجت بالغه الهی روی زمین در مقابل یک حاکم نابکار،غیر انسانی تا دندان مسلح ، شقی و جنایتکاری همچون یزید یک زن حرکت می کند و زینب کبری علیه السلام در آنجا نقش آفرینی می کند؛ به خاطر اینکه مسئله تحریک عواطف ، برقراری ارتباط عاطفی با حضار باید به شکلی قرار گیرد که جریان های درونی حاضر در مجلس به آن نقطه انقلابی کربلا توجه کنند و موقعیت سیاسی اجتماعی گوهرشاد خاتون هم  همچون این موارد بود.
نظام تیموریان یک نظام جائر ناپاک و نابه کار بوده که در کشتار بی رحمانه جریان تیموریان در کنار جریان مغول قرار گرفته و نام امیرتیمور در کنار چنگیزخان در قداره کشان و آدم کشان تاریخ به حساب می اید.
امیر تیمور در جنایت ، آدم کشی و قتل عام مردم یک فرد بی نظیر و کم سابقه بوده است، او فردی است که در بینش اعتقادی اش جرمی بالاتر از وابستگی به پیغمبر نبوده و قتل عام شیعیان را به عنوان یک مجاهده دینی بر خود فرض و واجب می دانسته است؛ امیرتیمور به هر شهری که لشگر کشی می کرد اولین حرکت او سرکوب کردن شیعیان بوده است.
شهر سبزوار در زمان  امیر تیمور مرکز شیعه بود و محوریت سکونت شیعیان منطقه سبزوار بوده است؛ زمانی که امیر تیمور به سبزوار حمله کرد نه تنها زن ها و مردها بلکه حتی حیوانات را هم  قتل عام کرد؛ امیر تیمور پس از قتل عام شیعیان در سبزوار دستور داد یک گنبدی را از سرهای بریده بسازند وتا سال های بعد این گنبد بر سر دروازه بود ، به طوری که هر کس به طرف سبزوار می آمد از چند فرسخی گنبد سفیدی را مشاهده می کرد که این گنبد سفید، جمجمه های سرهای بریده بود.
در چنین تبار و خانواده‌ای یک زن با ایمان و معتقد به عنوان یک عنصر بر هم زننده و متحول ساز این فرهنگِ شقاوت و جنایتکارانه مرحومه گوهرشاد خاتون ظهور پیدا کرد؛ آنچه که در عملیات سیاسی و فرهنگی مرحومه گوهرشاد خاتون وجود داشت ایجاد تحول فرهنگی در چننی تبار جنایتکارانه ای بود.
گوهرشاد خانم از چنین تبار آدم کش، شیعه کش، ضد خاندان پیغمبر جریانی را در عرصه قدرت به وجود آورد که از دل این قدرت یک پایگاه عشق و ولایت و محبت به اهل بیت بیرون آمد که در طول قرن ها می‌درخشد.
گوهرشاد خاتون امکانات چنین دستگاه حکومتی را به استخدام توسعه فرهنگ ولایت در کنار عتبه مقدسه امام هشتم(علیه السلام) درآورد وبا بنای این مسجد هم بنیان عبادت ، هم بنیان انقلاب ، هم سنگر مقابله و مبارزه به وجود آمد  که این حرکت ،حرکت عظیم و ارزشمندی است.
عده ای اصرار دارند که گوهرشاد خاتون اهل تشیع نبوده، البته بنده در اثبات این قضیه نیستم؛ ادله ای را که برای این قضیه آورده اند برخی از این ادله شاید خدشه بردار باشد و  یکی از آن‌ها این است که در معرق کاری مسجد گوهرشاد در هیچ کجا نام ائمه(علیه السلام) وجود ندارد اما مهم این است که غیر از نام وجود کلمه پیغمبر (ص) و کلمه الله ، نام هیچ یک از خلفاء نیامده است، یعنی ، ما نمی توانیم بگوییم که این که اسامی اهل بیت(علیه السلام) در دیوار مسجد گوهرشاد نقش نبسته نشان می دهد که این خانم در مذهب شیعه نبوده و در یک جریان انحرافی قرار داشته است، این استدلال ناتمام است.
آن چیزی که مشخص است این است که ایشان وابستگی قلبی و فکری بسیار قوی به اهل بیت پیغمبر(علیه السلام) داشته که برای ساخت این مسجد تربت مقدس امام هشتم(علیه السلام) را انتخاب کرد و مسجد گوهرشاد در مسیر توسعه حریم رضوی(علیه السلام) انجام گرفت و  در واقع ساخت این مسجد گوهرشاد توسعه حرم بودکه این بانوی متدینه به انجام آن پرداخت.
نقشی مرحومه گوهرشاد خاتون داشت که با هیچ انقلاب ، قیام ، مقابله و با هیچ نفوذ فرهنگی در تبار یک جریان دیکتاتوری مستبد آدم کشی همچون تبار امیر تیمور با هیچ وسیله دیگری جزء اجرای جریان عاطفی و عملیات مدبرانه این خانم هنرمند و داشتن ایمان قابل تحقق نبود.
حرکت بانو گوهرشاد در کنار تساوی حقوق انسانی و تساوی ارزشمداری زن و مرد علی ای‌حالا نشان می دهد زن دارای نقش خاص در فعالیت های اجتماعی و سیاسی است و که باید جایگاه خود را در این نقش آفرینی پیدا کند.
اگرگفته شده  که معنا تساوی حقوق این است که هر خانمی بیاید کار مردانه انجام دهد و کار مردها را زن ها انجام دهد این برای زن، تجلیل شخصیت نیست؛ در واقع شخصیت زن در این است که نقش افرینی خاص خود را جوری ایفا کند که نقش او از عهده هیچ مردی در عرصه های سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی برنیاید.
 
عظمتی که ما در فرهنگ دین از نظر تساوی حقوق بین زن و مرد در حوزه ارزشمداری مشاهده می کنیم قبل از اسلام در بشریت سابقه نداشته و از زمان ظهور اسلام تا امروز این خاصیت فقط در مکتب اسلام وجود دارد.
تمامی مکتب هایی که به عنوان دفاع از حقوق زن در عرصه های فرهنگی و اجتماعی ظاهر شده تاکنون  نتوانسته اند حقوق زن را به شکل اسلام در جای خودش در کنار مردان حفظ کنند.
جایزه جهانی گوهرشاد یک اقدام ماندگار فرهنگی و ارزشمند است که اگر به صورت مستمر انجام شود یک پایگاه عظیم برای درخشش چهره زنان اثرگذار در بلاد اسلامی است.
پس ازبرگزاری این جایزه جهانی، زنان و بانوان  سازنده جامعه و اثرگذار در عرصه های مختلف تحول در امت، یک پایگاهی را در دنیا اسلام احساس می کنند که مرکزیت آن در کنار تربت مقدس امام هشتم(علیه السلام) است.
 
در سایه توسعه فرهنگی آستان قدس رضوی، جایزه جهانی گوهرشاد می تواند قدردان و قدرشناس همه مجاهدات و نمایش گر تلألوء و درخشش همه ویژگی های برجسته زنان در حوزه سازندگی امت باشد.
ادامه این برنامه به صورت یک جریان ثابت یک جهاد فرهنگی ارزشمند است  که با ابتکار اندیشه رسای تولیت عظمی آستان قدس رضوی بروز کرده که امیدواریم ما در سال های آینده شاهد امثال و اقران این ابتکارات عظیم و عزیز فرهنگی در این تربت پاک باشیم.
دانلود فایل:
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر

اخبــار مــرتبــط

 
رئیس دبیرخانه جایزه جهانی گوهرشاد گفت: این جایزه تلاشی برای شبکه سازی میان بانوان فرهیخته و نیکوکار دنیا با یکدیگر است و امیدواریم در آینده مرکز جهانی نیکوکاری گوهرشاد در دنیا تأسیس شود. >
 
در آستانه برگزاری دومین همایش جایزه جهانی گوهرشاد، میهمانان داخلی و خارجی این همایش با حضور در قصر الضیافه حرم مطهر رضوی به یکدیگر معرفی شدند. >
 
تولیت آستان قدس رضوی: مدعیان غربی حقوق زنان بزرگترین ناقضان حقوق زن در عالم هستند >
 
نخستین جایزه جهانی گوهرشاد با حضور آیت‌الله علم الهدی؛ نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی >
آرشیو کل اخبار